Wybrano wykonawcę przebudowy linii otwockiej. Czeka nas ruch jednotorowy

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...
PKP Polskie Linie Kolejowe wybrały wykonawcę kluczowej inwestycji, która ma usprawnić ruch kolejowy na odcinku między Warszawą Wawer a Otwockiem. W ramach tego projektu zostaną wybudowane nowe tory, co pozwoli na zwiększenie przepustowości linii, a także na oddzielenie ruchu dalekobieżnego od ruchu aglomeracyjnego. W trakcie trwania remontu okolicznych mieszkańców czekać będą nie lada utrudnienia: w jednym z etapów prac, na odcinku do Otwocka będzie prowadzony ruch jednotorowy z mijanką w Falenicy.

Wybór wykonawcy i harmonogram realizacji

W przetargu, który został ogłoszony jesienią ubiegłego roku, najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm: Trakcja S.A., Intop S.A. oraz Intop Warszawa S.A. Wartość oferty opiewa na około 1,5 miliarda złotych brutto. Po rozstrzygnięciu odwołania, które wpłynęło do Komisji Odwoławczej (KIO), planowane jest podpisanie umowy, co ma nastąpić najprawdopodobniej w sierpniu tego roku.

Realizacja inwestycji ma potrwać 34 miesiące, a przebudowa linii kolejowej będzie realizowana w kilku etapach:

  • Pierwszy etap, trwający około pół roku, obejmuje prace przygotowawcze oraz opracowanie tymczasowych organizacji ruchu, które przygotują teren do głównych robót. Kolejnym etapem będą prace budowlane, podczas których przez pierwszy rok funkcjonować będzie ruch dwutorowy na odcinku Wawer – Międzylesie.
  • Na dalszym odcinku do Otwocka ruch zostanie utrzymany jako jednotorowy z mijanką w Falenicy. W tym okresie prowadzone będą roboty po stronie wschodniej linii kolejowej, co spowoduje zmiany w organizacji ruchu drogowego w okolicy.
  • Po zakończeniu tych prac planowane jest uruchomienie pełnego ruchu dwutorowego na zmodernizowanych torach wraz z obsługą pasażerów z tymczasowych peronów. Wówczas prace przeniosą się na stronę zachodnią linii, a cały proces będzie trwał kolejne 12 miesięcy.

Zmiany na linii otwockiej i w okolicach

Inwestycja przewiduje istotne zmiany na linii otwockiej, w tym likwidację czterech przejazdów kolejowych, które zostaną zastąpione tunelami i wiaduktami. W Radości na ul. Panny Wodnej, w Falenicy na ul. Walcowniczej-Bysławskiej, w Józefowie na ul. Cichej-Matejki oraz na granicy Warszawy i Józefowa przy ul. Werbeny-Brucknera powstaną tunele i wiadukty, zapewniając bezpieczniejszy i płynniejszy ruch.

W ramach przebudowy zostanie odnowionych osiem przystanków, m.in. w Aninie, Międzylesiu, Radości, Miedzeszynie, Michalinie, Świdrze i Józefowie, a także stacja w Falenicy. Na wszystkich stacjach pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej. Ponadto planowana jest budowa 20 nowych przejść podziemnych, w tym sześć w lokalizacjach wyznaczonych po konsultacjach z samorządami, co zwiększy bezpieczeństwo i dostępność dla pasażerów.

Inwestycja obejmuje także przebudowę mostów na rzece Świder i wybudowanie nowych przepraw, a wzdłuż torów pojawią się ekrany akustyczne porośnięte roślinnością, co wpłynie na poprawę komfortu mieszkańców okolicznych terenów.

Prace przygotowawcze i infrastruktura towarzysząca

W ramach działań przygotowawczych, które rozpoczęły się już w kwietniu, prowadzone są rozbiórki budynków przy ul. Patriotów 211 w Radości i przy ul. Bysławskiej w Falenicy. W ich miejsce powstaną bezkolizyjne skrzyżowania, zapewniające bezpieczną komunikację mieszkańcom. Prace obejmują również przebudowę kanalizacji sanitarnej między Aninem a Międzylesiem, co umożliwi szybszą i bardziej efektywną budowę torów.

Dodatkowo, PKP PLK przejęło od Lasów Państwowych część działki na rogu ulic Zagajnikowej i Patriotów w Warszawie, gdzie powstanie podstacja trakcyjna oraz podziemny zbiornik rozsączający. Podstacja zapewni zasilanie dla nowej i zmodernizowanej infrastruktury kolejowej, a jej budowa jest kluczowa dla zapewnienia stabilnego funkcjonowania odcinka.

Foto: Redakcja, PKP PLK

Czytaj także:

Pociąg „Słoneczny” do Ustki rusza 28 czerwca
Facebook
Twitter
Scroll to Top