Przedstawiciele samorządów uczniowskich mogą wkrótce zyskać realny wpływ na wybór dyrektora szkoły. Ministerstwo Edukacji Narodowej pozytywnie odniosło się do rekomendacji, która przewiduje udział uczniów w komisjach konkursowych powoływanych w celu wyłonienia kandydata na to stanowisko. Jak poinformowała wiceministra edukacji Katarzyna Lubnauer, propozycja trafi teraz do dalszych prac koncepcyjnych i analiz formalnych.
Głos młodzieży w procesie decyzyjnym
Rekomendacja pojawiła się jako odpowiedź na interpelację poselską dotyczącą zwiększenia roli uczniów w zarządzaniu szkołami. W ocenie posłanki kierującej zapytanie, włączenie przedstawicieli samorządu uczniowskiego w proces wyboru dyrektora nie tylko podniosłoby jakość zarządzania placówkami, ale także zwiększyłoby poczucie współodpowiedzialności młodzieży za życie szkolne.
Zmiana przepisów ustawy oświatowej
Wiceministra Lubnauer zaznaczyła, że temat ten był przedmiotem konsultacji w ramach prac Zespołu do spraw Praw i Obowiązków Ucznia – ciała doradczego powołanego przez ministra edukacji w marcu 2024 roku. Jedna z kluczowych rekomendacji dotyczyła zmiany ust. 14 w art. 63 ustawy – Prawo oświatowe, tak aby do składu komisji konkursowej mogli być powoływani także dwaj przedstawiciele samorządu uczniowskiego. Dodatkowo, zaproponowano uchylenie lub modyfikację ust. 15 tego samego artykułu.
Udział tylko pełnoletnich uczniów lub rola obserwatora
Jednak nie wszystkie aspekty rekomendacji są pozbawione kontrowersji. Zastrzeżenia pojawiły się w związku z udziałem w komisjach uczniów niepełnoletnich. Dlatego zespół zaproponował, aby w pracach komisji mogli uczestniczyć wyłącznie pełnoletni uczniowie. W sytuacjach, gdy w danej szkole nie ma pełnoletnich przedstawicieli samorządu, możliwe byłoby dopuszczenie niepełnoletnich uczniów w roli obserwatorów – z prawem zadawania pytań, ale bez możliwości głosowania.
Krok ku większemu zaangażowaniu uczniów
Rekomendacja zyskała aprobatę kierownictwa MEN i obecnie oczekuje na dalsze prace koncepcyjne i formalne analizy. Jeśli propozycje zostaną wdrożone, będą one przełomem w systemie oświaty – po raz pierwszy uczniowie zyskają formalny wpływ na wybór osoby, która będzie zarządzać ich szkołą.
Czy ten kierunek zmian zostanie przyjęty na stałe – okaże się w najbliższych miesiącach. Niezależnie od tego, sam fakt prowadzenia takich prac świadczy o rosnącej roli uczniów w kształtowaniu życia szkolnego i polityki edukacyjnej.