Miasto Józefów opublikowało roboczą wersję projektu Drogi Wojewódzkiej 801 od ul. Wyszyńskiego do ul. Górki. Umowę na opracowanie koncepcji nowego przebiegu odcinka tej drogi, łączącej Józefów z Warszawą podpisano 6 marca. Celem projektu jest zwiększenie jej przepustowości, poprawa bezpieczeństwa oraz lepsze skomunikowanie Warszawy z podwarszawskimi miejscowościami, w tym z Józefowem, Otwockiem czy Karczewem.
Władze Józefowa od wielu lat zabiegały zabiegały o podjęcie konkretnych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa na ul. Nadwiślańskiej, będącej drogą nr 801 zarządzaną przez województwo. Z każdym rokiem ruch na tej trasie się zwiększa, a kierowcy coraz częściej przekraczają dozwoloną prędkość, co niestety skutkuje licznymi wypadkami, także z udziałem pieszych.
Rozwiązanie tego problemu jest przedmiotem dyskusji od dziesięcioleci – chodzi o wytyczenie nowej, poszerzonej trasy drogi nr 801, z nowym przebiegiem. Chociaż miasto od dawna uwzględniało tę inwestycję w swoich planach miejscowych, to Województwo Mazowieckie przez lata nie podejmowało żadnych kroków w tej sprawie.

W 2022 roku burmistrz Marek Banaszek ponownie zaapelował do władz Województwa o jak najszybszą przebudowę drogi, proponując jednocześnie wprowadzenie tymczasowych rozwiązań, takich jak sygnalizacja świetlna. W tym celu zaprosił radnych wojewódzkich, aby zorganizować posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Infrastruktury i Przeciwdziałania Bezrobociu Sejmiku Województwa Mazowieckiego w Józefowie. Burmistrz zorganizował wtedy również wizytę lokalną, podczas której radni zwiedzili teren autobusem typu “ogórek”, podkreślając, że pierwsze plany przebudowy drogi nr 801 powstawały już w czasach, gdy te pojazdy były na topie, stanowiąc ważny element historii komunikacji.
11 czerwca bieżącego roku, na stronie józefowskiego ratusza opublikowano roboczą wersje projektu Drogi Wojewódzkiej 801, z uwzględnieniem sugestii i postulatów Władz Miasta:
Władze Józefowa od wielu lat zabiegały o rozbudowę drogi wojewódzkiej 801 na terenie naszego miasta. Rozmowy z marszałkiem województwa Mazowieckiego i MZDW wielokrotnie prowadził jeszcze burmistrz Stanisław Kruszewski. Kontynuowaliśmy te działania z pełną konsekwencją. W ostatnich latach dzięki naszej determinacji wreszcie udało się doprowadzić do uwzględnienia naszych postulatów. Za zgodą Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich oraz firmy projektowej przedstawiamy roboczą wersje projektu DW801 od ul. Wyszyńskiego do Górek. Nie byłoby to możliwe bez wsparcia mieszkańców Józefowa, oraz Annie Brzezińskiej- członkini zarządu sejmiku mazowieckiego oraz posła Piotra Kandyby.
– czytamy na stronie Urzędu Miasta Józefowa.
Robocza wersja projektu DW801 (zdjęcia planu):



Wersje projektów w lepszej rozdzielczości można pobrać tutaj.
6 marca 2025 roku w Warszawie Samorząd Województwa Mazowieckiego zawarł umowę z Miastem Stołecznym Warszawa na opracowanie koncepcji programowej dla nowego, pięciokilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 801. Nowa trasa będzie miała około 1,2 km w granicach administracyjnych Warszawy, rozpoczynając się od skrzyżowania z ul. Czarnuszki, oraz 3,8 km w obszarze gminy Józefów, kończąc się na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 721. Obecnie odcinek w Warszawie jest dwupasmowy i zwęża się tuż za Południową Obwodnicą Warszawy.
Planowana przebudowa drogi nr 801 ma na celu nadanie jej nowego, szerszego przebiegu, co przyczyni się do zwiększenia bezpieczeństwa użytkowników i poprawy płynności ruchu, szczególnie na odcinku łączącym Józefów z południowo-wschodnimi dzielnicami Warszawy. Powstać ma także m.in. bardzo potrzebna w tym miejscu ścieżka rowerowa oraz droga dla pieszych.
Na prace koncepcyjne przewidziano kwotę 1,6 mln zł. Po opracowaniu szczegółowego projektu kolejnym etapem ma być realizacja inwestycji. Prace mają potrwać dwa lata.



W ramach zamówienia wykonawca zobowiązany jest przedstawić kilka wariantów przebiegu trasy, w tym opcję budowy nowej drogi szybkiego ruchu zgodnie z obowiązującymi planami zagospodarowania przestrzennego Warszawy i Józefowa, a także wariant rozbudowy istniejącej drogi wojewódzkiej nr 801. Warianty muszą uwzględniać m.in. budowę nowych jezdni ze skrzyżowaniami, infrastrukturę pieszo-rowerową oraz zatoczki autobusowe. W każdym z nich przeanalizowana miała także zostać możliwość wyznaczenia buspasów.
Foto: Redakcja, UM Józefowa
Czytaj także:
Remont odcinka ul. Kołłątaja dobiega końca