Podstawówki pod lupą Kuratorów Oświaty: nowe kontrole w roku szkolnym 2024/2025

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

W nadchodzącym roku szkolnym 2024/2025, kuratorzy oświaty przeprowadzą szczegółowe kontrole w podstawówkach, które osiągają najniższe wyniki na egzaminach. Jak zapowiedziała wiceminister Małgorzata Lubnauer, działania te są bezpośrednim następstwem raportu Najwyższej Izby Kontroli (NIK).

Cele i zakres kontroli

Głównym celem zapowiedzianych kontroli jest ocena nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektorów szkół. Kontrole będą skupiały się na:

  • Sprawdzaniu zgodności działań szkół z przepisami prawa.
  • Ocena działań dyrektorów w zakresie wspomagania nauczycieli.
  • Analiza sposobu wykorzystania funduszy przeznaczonych na doskonalenie zawodowe nauczycieli.

12 czerwca Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) ustaliło nowe kierunki realizacji polityki oświatowej na rok szkolny 2024/2025. Jak wyjaśnia wiceminister Lubnauer, wybór tematów kontrolnych jest odpowiedzią na wyniki raportu NIK z 2023 roku, który wskazał na problemy w nadzorze pedagogicznym w województwach lubuskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim.

Pytania Posła i odpowiedzi MEN

W związku z nowymi kierunkami polityki oświatowej, poseł Marcin Józefaciuk złożył interpelację, w której zapytał o szczegóły nadzoru pedagogicznego oraz o realizację zadań związanych z doskonaleniem nauczycieli w szkołach z najniższymi wynikami egzaminacyjnymi. MEN w odpowiedzi podkreśliło, że kontrole będą dotyczyły zgodności działań szkół z przepisami, a nie sytuacji uczniów.

Wyniki i rekomendacje

Wyniki przeprowadzonych kontroli mają pomóc kuratorom oświaty w zaprojektowaniu adekwatnych form wspomagania dla szkół o najniższych wynikach egzaminacyjnych. Wiceminister Lubnauer zaznacza, że analiza wyników egzaminów zewnętrznych oraz formułowanie na ich podstawie rekomendacji do dalszej pracy są kluczowymi elementami nadzoru pedagogicznego.

Planowane kontrole kuratorów oświaty mają na celu poprawę jakości nadzoru pedagogicznego w szkołach z najniższymi wynikami egzaminacyjnymi. Dzięki temu MEN zamierza wprowadzić skuteczniejsze metody wspomagania nauczycieli, co w dłuższej perspektywie ma przyczynić się do poprawy wyników edukacyjnych uczniów.

Facebook
Twitter
Scroll to Top