PKP rozpoczęło prace. Co to oznacza dla mieszkańców?

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Rozpoczęły się przygotowania do modernizacji ostatniego odcinka trasy kolejowej Warszawa – Lublin. Prace obejmą fragment linii między Warszawą Wawer a Otwockiem, a mieszkańcy takich dzielnic i miejscowości jak Falenica, Radość, Józefów i Otwock mogą spodziewać się szeregu inwestycji, które w przyszłości poprawią komfort i bezpieczeństwo podróży, ale też zmienią komunikacyjne oblicze okolicy.

Prace już ruszyły

Na terenie Falenicy i Radości rozpoczęto przygotowania do budowy bezkolizyjnych skrzyżowań – rozbierane są budynki kolidujące z inwestycją, a kanalizacja sanitarną jest przenoszona z terenu kolejowego pod miejskie ulice. Działania te mają na celu skrócenie czasu właściwej modernizacji.

W pierwszym etapie nie są przewidywane poważne utrudnienia w ruchu pociągów. Do września wykonawca planuje budowę tymczasowych peronów na stacjach Warszawa Wawer i Warszawa Falenica oraz przygotowanie infrastruktury niezbędnej do dalszych prac.

Jak zmieni się linia kolejowa?

Najważniejszą informacją dla mieszkańców Otwocka i okolic jest fakt, że po zakończeniu inwestycji pociągi między Warszawą Wawer a Otwockiem będą kursować po czterech torach. Oznacza to rozdzielenie ruchu dalekobieżnego od aglomeracyjnego — czyli mniej opóźnień i sprawniejszą obsługę pasażerów podróżujących codziennie do pracy czy szkoły w Warszawie.

Dla kierowców przewidziano likwidację aż czterech przejazdów kolejowych i budowę nowoczesnych tuneli oraz wiaduktów drogowych w Radości, Falenicy, Józefowie i na granicy Warszawy i Józefowa. Dzięki temu przejazd przez tory stanie się bezpieczniejszy i bardziej płynny.

Zmiany na przystankach i ochrona przed hałasem

Przebudowie ulegnie osiem przystanków kolejowych, w tym: Warszawa Anin, Warszawa Międzylesie, Warszawa Radość, Warszawa Miedzeszyn, Michalin, Józefów, Otwock Świder oraz Warszawa Falenica. Na każdym z nich pojawi się nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Dla komfortu mieszkańców wzdłuż linii pojawią się także ekrany akustyczne porośnięte zielenią, które ograniczą hałas generowany przez przejeżdżające pociągi.

Co jeszcze powstanie?

Inwestycja przewiduje budowę aż 20 nowych przejść pod torami, remont mostów, w tym mostu nad rzeką Świder, oraz budowę dwóch nowych mostów kolejowych. W Warszawie Radości powstanie również nowa podstacja trakcyjna, zapewniająca zasilanie dla ruchu kolejowego.

Kiedy koniec prac?

Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok. Projekt ubiega się o dofinansowanie z Funduszy Europejskich na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) na lata 2021-2027.


Co to oznacza dla mieszkańców?

Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Otwock to inwestycja, która na trwałe zmieni jakość komunikacji w całym regionie. Po zakończeniu prac mieszkańcy zyskają:

  • szybsze i bardziej punktualne pociągi aglomeracyjne do Warszawy,
  • bezpieczne i wygodne przejazdy pod torami zamiast dotychczasowych przejazdów kolejowych,
  • nowoczesne przystanki kolejowe dostosowane do potrzeb wszystkich pasażerów,
  • ochronę przed hałasem dzięki ekranom akustycznym,
  • sprawniejszą komunikację drogową dzięki tunelom i wiaduktom.

Dla wielu osób oznacza to nie tylko łatwiejszy dojazd do pracy czy szkoły, ale także wzrost atrakcyjności całego obszaru pod względem mieszkaniowym i inwestycyjnym.

fot: PKP

Facebook
Twitter
Scroll to Top