W miniony piątek, 9 maja 2025 roku, Grzegorz Michalczyk przestał pełnić funkcję dyrektora Oświaty Miejskiej w Otwocku. Jak poinformowała nas Aleksandra Czajkowska z biura prasowego Urzędu Miasta, rozwiązanie umowy nastąpiło za porozumieniem stron w przyjaznej atmosferze. Sam Michalczyk odmówił jednak komentarza, podkreślając, że jest to sprawa pomiędzy pracownikiem a pracodawcą. Grzegorz Michalczyk stał na czele oświaty miejskiej ponad 4 lata.
Obecnie stanowisko dyrektora pozostaje nieobsadzone. W ubiegłym tygodniu odbyło się spotkanie dyrektorów szkół podstawowych z prezydentem i władzami miasta, podczas którego omawiano kwestie braku środków finansowych na funkcjonowanie placówek edukacyjnych. Nieoficjalnie, dowiedzieliśmy się, że w otwockich szkołach, prowadzony jest audyt na zlecenie UM. Może mieć to związek z analizą finansów i możliwym łączeniem klas, o czym wkrótce poinformujemy.
Narastający kryzys finansowania oświaty
Sytuacja w Otwocku wpisuje się w szerszy problem, z którym borykają się samorządy w całej Polsce. Według danych Związku Gmin Wiejskich RP, samorządom brakuje ponad 45 miliardów złotych, aby zbilansować system oświaty. W wielu gminach i miastach na prawach powiatu wydatki na oświatę przekraczają już 40% budżetów bieżących, co zagraża ich stabilności finansowej.
Nowy model finansowania oświaty, wprowadzony w 2025 roku, miał na celu uporządkowanie systemu, jednak w praktyce pogłębił istniejące problemy. Subwencje oświatowe nie pokrywają w pełni kosztów wynagrodzeń nauczycieli i pracowników administracyjnych, zmuszając samorządy do pokrywania braków z własnych środków.
Przedstawiciele samorządów apelują o przejęcie przez budżet państwa finansowania wynagrodzeń nauczycieli, podobnie jak ma to miejsce w przypadku policji czy straży pożarnej. Takie rozwiązanie mogłoby odciążyć lokalne budżety i pozwolić samorządom skupić się na inwestycjach w infrastrukturę edukacyjną.
Potrzeba systemowych rozwiązań
Brak kierownictwa w Oświacie Miejskiej w Otwocku w czasie narastającego kryzysu finansowego w oświacie podkreśla potrzebę pilnych działań na szczeblu centralnym. Bez odpowiednich reform i zwiększenia finansowania ze strony państwa, samorządy mogą nie być w stanie zapewnić odpowiedniego poziomu edukacji dla swoich mieszkańców.
Obecna sytuacja wymaga nie tylko tymczasowych rozwiązań, ale przede wszystkim długofalowej strategii, która zapewni stabilność finansową systemu oświaty i umożliwi samorządom skuteczne zarządzanie placówkami edukacyjnymi.
fot: Powiat otwocki