24 września wojewoda mazowiecki wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dotyczącą budowy ponad 11-kilometrowej obwodnicy Kołbieli. Dokument ten otwiera drogę do rozpoczęcia prac budowlanych oraz uruchomienia procedur odszkodowawczych dla właścicieli gruntów, przez które przebiega planowana trasa – poinformowała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Przygotowania do budowy
Małgorzata Tarnowska podkreśliła, że po przekazaniu terenu budowy wykonawca rozpocznie prace. Zanim jednak ruszą główne roboty, na miejscu pojawią się saperzy oraz geodeci, którzy dokonają odpowiednich pomiarów i zabezpieczeń. W kolejnych etapach powstaną drogi technologiczne, zaplecza budowlane i składy materiałów. Przeprowadzona zostanie także wycinka drzew oraz usuwanie korzeni i karpin. Następnie rozpoczną się roboty ziemne, w tym “odhumusowanie” terenu.
Wypłata odszkodowań
Decyzja ZRID otwiera również procedury związane z odszkodowaniami dla właścicieli nieruchomości, które zostaną przejęte pod inwestycję. To wojewoda mazowiecki odpowiada za proces wypłaty należnych świadczeń. Dla dotychczasowych właścicieli ziemi oznacza to początek formalności mających na celu rekompensatę utraty gruntów.
Przebieg obwodnicy
Obwodnica Kołbieli będzie miała długość 11,3 km i przebiegnie po północnej stronie miejscowości. Nowa trasa zostanie poprowadzona przez tereny powiatu otwockiego (gmina Kołbiel) oraz mińskiego (gmina Mińsk Mazowiecki). Droga będzie posiadała dwie jezdnie, z których każda będzie miała dwa pasy ruchu.
Kluczowy efekt – odciążenie ruchu tranzytowego
Najważniejszym rezultatem realizacji obwodnicy będzie wyprowadzenie ruchu tranzytowego poza centrum Kołbieli. Obecnie odbywa się on drogą krajową nr 50, co generuje duże obciążenia dla miejscowości. Jak przypomniała Tarnowska, zachodnią część Kołbieli omija już trasa S17, udostępniona do ruchu latem 2020 roku. Nowa obwodnica stanowi więc kolejny krok w usprawnieniu komunikacji i poprawie komfortu mieszkańców.
Realizacja inwestycji
Wykonawcą projektu jest firma PUT Intercor, a umowa opiewa na kwotę ok. 342 mln zł. Inwestycja realizowana jest w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, a zakończenie wszystkich prac przewidywane jest na III kwartał 2026 roku. Warto dodać, że czas trwania budowy nie obejmuje przerw zimowych, które trwają od 16 grudnia do 15 marca.
Wydłużenie terminu i dodatkowe środki
Tarnowska poinformowała również, że wykonawca złożył roszczenia o wydłużenie czasu realizacji inwestycji oraz dodatkowe środki finansowe. Wniosek ten jest motywowany m.in. długotrwałą procedurą uzyskiwania decyzji ZRID, która opóźniła rozpoczęcie prac budowlanych.
grafika: GDDKiA