Jak zmieni się oświata według MEN?

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Kształtowanie analitycznego myślenia, promowanie zdrowego stylu życia, higiena cyfrowa oraz edukacja obywatelska i zawodowa – to kluczowe elementy nowej polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2025/2026. Szczegóły zmian zaprezentowały podczas konferencji prasowej ministra edukacji Barbara Nowacka oraz wiceministra Katarzyna Lubnauer.

Osiem kierunków

Nowe wytyczne MEN zostały sformułowane w ośmiu punktach, które mają wyznaczać kierunek rozwoju polskiej edukacji:

  1. Kształtowanie myślenia analitycznego – poprzez interdyscyplinarne podejście do nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych oraz rozwijanie kompetencji matematycznych.
  2. Edukacja obywatelska – szkoła ma być miejscem kształtowania postaw patriotycznych, społecznych i obywatelskich. Duży nacisk położono na odpowiedzialność za region i ojczyznę oraz dbałość o bezpieczeństwo swoje i innych.
  3. Promocja zdrowego trybu życia – szkoły mają aktywnie wspierać postawy prozdrowotne i rozwijać aktywność fizyczną uczniów.
  4. Profilaktyka przemocy rówieśniczej i zdrowie psychiczne – w tym zapobieganie uzależnieniom, wsparcie dzieci i młodzieży w kryzysach psychicznych oraz działania na rzecz zdrowia psychicznego.
  5. Higiena cyfrowa i bezpieczeństwo w sieci – rozwijanie krytycznego myślenia, nauka świadomego korzystania z internetu i zasobów cyfrowych, w tym sztucznej inteligencji i Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.
  6. Promowanie kształcenia zawodowego – już na poziomie szkoły podstawowej, z jednoczesnym wzmocnieniem doradztwa zawodowego oraz współpracy z pracodawcami.
  7. Wspieranie polonii – rozwój edukacji polonijnej, nauczanie języka polskiego i popularyzacja polskiej kultury wśród rodaków za granicą.
  8. Aktywność poznawcza i poczucie sprawczości ucznia – wspieranie samodzielności, kreatywności i decyzyjności uczniów.

„To się przełoży na realną praktykę w szkołach. Pokazuje też, w jakim kierunku planujemy reformę, która zacznie wchodzić w życie w 2026 roku, stąd ten nacisk na edukację obywatelską” – podkreśliła ministra Barbara Nowacka.

Nowe przedmioty

Od roku szkolnego 2025/2026 uczniowie szkół podstawowych i ponadpodstawowych zaczną uczestniczyć w zajęciach z nowych przedmiotów – edukacji zdrowotnej i edukacji obywatelskiej. Pierwszy z nich ma uczyć zasad zdrowego życia, drugi zaś – przygotowywać młodzież do świadomego uczestnictwa w życiu społecznym i obywatelskim.

Wsparcie zamiast kontroli?

Ministerstwo zapowiedziało również nowe podejście do roli kuratoriów oświaty. Oprócz corocznych kontroli planowych oraz tzw. kontroli doraźnych, kuratoria mają aktywniej wspierać szkoły.

„Zawsze kuratoria przeprowadzają tzw. kontrole doraźne. Ale nam przede wszystkim zależy na tym, żeby rolą kuratoriów była nie tylko kontrola, ale też wsparcie” – zaznaczyła wiceministra Katarzyna Lubnauer.

Zadania dla kuratoriów

Wśród zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego MEN wskazuje m.in.:

  • W branżowych szkołach I stopnia i technikach: sprawdzenie zgodności kształcenia zawodowego z podstawami programowymi, w tym przygotowania do prawa jazdy (kat. B, C, C+E) oraz kwalifikacji wstępnej.
  • W szkołach podstawowych: zapewnienie uczniom jednego gorącego posiłku dziennie oraz stworzenie warunków do jego spożycia w czasie pobytu w szkole.
  • Wychowanie fizyczne: zapewnienie uczniom odpowiedniej aktywności fizycznej w ramach lekcji WF.

Priorytety MEN

Resort edukacji wyraźnie akcentuje, że edukacja zdrowotna, promowanie aktywności fizycznej, higiena cyfrowa oraz fundamentalne kształcenie zawodowe stanowią filary nadchodzących zmian.

Facebook
Twitter
Scroll to Top