Jednym z nienaoliwionych ogniw w ogólnokrajowej, ale powiatowej również, maszynie jest ochrona zdrowia. Rzadko zdarza się, że słyszymy dobre opinie na temat szpitali czy przychodni. Dlatego jeżeli pojawia się miejsce, bądź osoba, a najlepiej jedno i drugie, zdobywające uznanie w kategorii zdrowia, warto przyjrzeć się tematowi. Maria Kurcz, dyrektor józefowskiej przychodni, otrzymała nagrodę „Manager Ochrony Zdrowia 2023” w ogólnopolskim plebiscycie. Kobieta wygrała z dyrektorami nie tylko dużych warszawskich przychodni, ale też z tymi z całego kraju.
O plebiscycie
Plebiscyt “Manager Ochrony Zdrowia” to prestiżowy konkurs, który ma na celu wyróżnienie osób zarządzających podmiotami medycznymi, zapewniającymi najwyższy poziom obsługi pacjenta i sprawne funkcjonowanie placówek medycznych. Konkurs ten adresowany jest do managerów działających w różnych sektorach ochrony zdrowia, obejmujących przychodnie, szpitale, centra medyczne, gabinety stomatologiczne oraz kliniki medycyny estetycznej. Mogą w nim brać udział zarówno placówki funkcjonujące w modelu komercyjnym, jak i niekomercyjnym.
Cele Plebiscytu
- promowanie najwyższych standardów zarządzania w ochronie zdrowia;
- docenienie zaangażowania i profesjonalizmu managerów medycznych;
- podkreślenie znaczenia skutecznego zarządzania dla zapewnienia jakości opieki nad pacjentem;
- wymianę dobrych praktyk między placówkami medycznymi.


Przykład sukcesu i właściwego zarządzania – Maria Kurcz
Właściwe zarządzanie jest kluczem do sukcesu. Jednym z najbardziej wyróżniających się laureatów tegorocznej edycji konkursu jest Maria Kurcz, dyrektor Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Przychodni Miejskiej w Józefowie. Pani Maria została nagrodzona tytułem “Manager 2023 roku” w kategorii przychodnia. Jej związek z józefowską przychodnią trwa od 12 lat, a zarządzanie jest na najwyższym poziomie, czego dowodem są liczne nagrody zdobywane przez placówkę.
Pod kierownictwem Marii Kurcz, przychodnia w Józefowie nie tylko zmodernizowała swoje usługi, ale również wprowadziła wiele innowacyjnych rozwiązań, które znacząco poprawiły jakość obsługi pacjentów. Mowa tu chociażby o informatyzacji przychodni. Poza tym, co roku przychodnia zaopatrywana jest nowy sprzęt wysokiej klasy, wykorzystywany do diagnostyki medycznej. W ostatnim czasie było to między innymi 6 aparatów do USG, OCT w okulistyce, czy 10 holterów kardiologicznych. Oprócz poradni podstawowej opieki zdrowotnej dla dorosłych i dzieci w przychodni świadczone są usługi medyczne w 9 poradniach specjalistycznych (kardiologicznej, ginekologicznej, okulistycznej, urologicznej, dermatologicznej, reumatologicznej, laryngologicznej, geriatrycznej, logopedycznej ) oraz w stomatologii ogólnodostępnej dla dorosłych w przychodni, a także w 3 szkołach podstawowych w Józefowie dla dzieci i młodzieży do 18. r.ż..
Przychodnia w Józefowie, jako jeden z nielicznych podmiotów medycznych w kraju, posiada akredytację uzyskaną od Ministra Zdrowia w zakresie wysokiej jakości świadczonych usług medycznych oraz akredytację do kształcenia rezydentów w zakresie medycyny rodzinnej.
W Przychodni realizowane są ponadto liczne programy profilaktyczne, chociażby profilaktyka chorób układu krążenia „CHUK”, program profilaktyczny „Gruźlica” i wiele innych. Opieka koordynowana POZ jest świadczona w zakresie kardiologicznym, dzięki temu pacjenci nie muszą oczekiwać w długich kolejkach do specjalisty. Od 4 lat w przychodni świadczone są usługi rehabilitacji leczniczej finansowane częściowo z Urzędu Miasta dla mieszkańców Józefowa. Wysoka jakość świadczonych usług medycznych, wyszkolony personel medyczny i administracyjny przyczyniają się do zwiększania się w szybkim tempie coraz większej ilości pacjentów, którzy chcą się leczyć w Przychodni w Józefowie.
Co istotne SPZOZ Przychodnia Miejska w Józefowie uzyskuje co roku dodatni wynik finansowy, to znaczy, że nie jest zadłużona, a to w dzisiejszych czasach jest sukcesem i świadczy o sposobie zarządzania.
Klucz do sukcesu
Pani dyrektor podkreśla, że kluczem do sukcesu jest współpraca i zaangażowanie całego zespołu. – Gdyby nie ludzie, nie udałoby się stworzyć takiego miejsca – mówi, wskazując na znaczenie zespołowej pracy w osiąganiu wspólnych celów.
Poza współpracą, Pani Maria stawia na pozyskiwanie środków finansowych. – Staram się pozyskiwać wszystko, co tylko możliwe – mówi podczas naszego spotkania. – W tym roku chciałabym zdobyć środki unijne, które ułatwiłyby funkcjonowanie placówki w zakresie cyberbezpieczeństwa informatycznego oraz na zakup nowego sprzętu medycznego do rozszerzenia diagnostyki medycznej. Mam nadzieję, że się to uda.
Prowadzenie Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej jest o tyle trudne, że środki na jego utrzymanie przeznacza jedynie NFZ, a na dodatkowy rozwój i komfort podmiotu medycznego pieniądze zdobyć musi dyrektor placówki. To od dyrektora zależy pozyskanie funduszy w ramach projektów unijnych, jeśli te są dedykowane na rozwój przychodni.
Często mylnie określa się ośrodki zdrowia, takie jak ten w Józefowie, jako finansowane przez miasto czy powiat. – Samorządy mogą pomagać i dofinansowywać podmioty medyczne w zakresie swoich zadań własnych, jednak nie wszystkie to robią i nie wszystkie chcą to robić – wspomina pani Maria. Jeśli chodzi o nasz podmiot to sami pozyskujemy pieniądze na inwestycje.
Podczas naszej rozmowy dyrektor placówki podkreślała, że zawsze woli stać w cieniu, jednak o zdobytym przez nią wyróżnieniu nie można nie wspomnieć. W kontekście kryzysu ochrony zdrowia, każda pozytywna wiadomość jest na wagę złota.
Nie da się ukryć, że pani dyrektor zależy na jak najlepszym funkcjonowaniu przychodni. – Nie dogodzimy wszystkim, zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie krytykował i podważał naszą pracę – zaznacza pani Maria. Jednak, jak można słyszeć z zewnątrz, krytyki jest niewiele. Nawet zapytani na korytarzu pacjenci stwierdzili, że przychodnia (pracownicy) stara się spełniać wszystkie ich oczekiwania, a problemy, w miarę możliwości, rozwiązywać na bieżąco.


Prezes Zarządu, Medidesk
Przewodniczący Kapituły
Rola Managerów w Ochronie Zdrowia
Managerowie ochrony zdrowia odgrywają kluczową rolę w funkcjonowaniu placówek medycznych. Ich zadania obejmują:
- zarządzanie operacyjne – planowanie i koordynowanie działalności placówki;
- kontrolę jakości – monitorowanie i poprawa standardów opieki medycznej;
- zarządzanie personelem – rekrutacja, szkolenie i motywowanie pracowników;
- budżetowanie i zarządzanie finansami – efektywne wykorzystanie zasobów finansowych;
- wdrażanie innowacji – inicjowanie i realizacja projektów mających na celu usprawnienie funkcjonowania placówki.
Plebiscyt “Manager Ochrony Zdrowia” to inicjatywa, która w znaczący sposób przyczynia się do podniesienia jakości zarządzania w placówkach medycznych. Wyróżnienie osób takich jak Maria Kurcz pokazuje, jak ważna jest rola skutecznego zarządzania dla funkcjonowania i rozwoju jednostek ochrony zdrowia. Dzięki takim inicjatywom możliwa jest wymiana doświadczeń, najlepszych praktyk i promowanie standardów, które mają realny wpływ na jakość opieki nad pacjentem, bo to przecież on w całej tej machinie jest najważniejszy.
Dyrektor Kurcz, jako lider i inspiracja dla innych, podkreśla, że najważniejsza jest współpraca. Jej sukces jest zasługą całego zespołu, który dzięki wspólnemu zaangażowaniu i ciężkiej pracy, stworzył wyjątkowe miejsce opieki medycznej.
Pozostaje nam jeszcze raz pogratulować i życzyć dalszych sukcesów. Oby służba zdrowia w naszym powiecie była na najwyższym poziomie.
