Od 1 września 2024 roku w życie wchodzą istotne zmiany w systemie edukacji. Nowa podstawa programowa, zaktualizowana lista lektur, elastyczniejsze zasady organizacji nauki religii oraz przepisy dotyczące uczniów z Ukrainy to tylko niektóre z nich. Szkoły muszą przygotować się na wdrożenie nowych regulacji, które będą miały wpływ na organizację zajęć, a także finansowanie zadań oświatowych.
Nowa podstawa programowa i zmiany w lekturach
Od nowego roku szkolnego zaczyna obowiązywać nowa podstawa programowa, której treści zostały zredukowane o około 20%. Lista lektur szkolnych również uległa modyfikacjom. W klasach VII i VIII szkoły podstawowej uczniowie będą czytać niektóre książki jedynie we fragmentach, a nie w całości, jak to było dotychczas. W szkołach ponadpodstawowych utrzymano podział na lektury obowiązkowe na poziomie podstawowym i rozszerzonym, wprowadzając jednocześnie wspólną listę lektur uzupełniających.
Największą zmianą jest wycofanie przedmiotu “Historia i teraźniejszość” dla uczniów szkół ponadpodstawowych. Zamiast tego, w ramach godzin wychowawczych, uczniowie klas IV-VII szkoły podstawowej oraz od drugiej klasy szkół ponadpodstawowych będą obowiązkowo uczyć się udzielania pierwszej pomocy.
Czytaj także:
Koniec wakacji w roku szkolnym: MEN chce karać rodziców
Elastyczna organizacja nauki religii
Nowe przepisy wprowadzają większą elastyczność w organizacji nauki religii. Jeśli liczba uczniów uczestniczących w lekcjach religii w danej klasie jest mniejsza niż siedem, szkoły będą mogły organizować zajęcia w grupach międzyoddziałowych lub międzyklasowych. Maksymalna liczba uczniów w takich grupach będzie wynosić 25 w przedszkolach i klasach I-III oraz 28 w starszych klasach.
Zmiany w egzaminach maturalnych
Od nowego roku szkolnego uczniowie klas maturalnych nie będą musieli składać wstępnych deklaracji o zamiarze przystąpienia do matury. Dzięki temu dyrektorzy szkół zostaną zwolnieni z obowiązku sporządzania i przesyłania informacji o liczbie uczniów przystępujących do egzaminu maturalnego do okręgowych komisji egzaminacyjnych.
Integracja uczniów z Ukrainy
Od 1 września dzieci ukraińskie, które przebywają w Polsce, zostaną objęte obowiązkiem szkolnym. Szkoły będą musiały przyjąć ukraińskich uczniów, a placówki oświatowe będą miały możliwość zwiększenia liczby dzieci w klasach I-III, oddziałach przedszkolnych, integracyjnych oraz świetlicach, aby pomieścić dodatkowych uczniów. Dzieci te będą mogły także uczestniczyć w dodatkowych zajęciach z języka polskiego, które będą odbywać się przez maksymalnie 36 miesięcy, po cztery godziny tygodniowo.
Ministerstwo Edukacji planuje także oddelegowanie specjalnych pracowników w kuratoriach, których zadaniem będzie wspieranie szkół i samorządów w integracji uczniów z Ukrainy oraz dofinansowanie zatrudnienia asystentów międzykulturowych.
Czytaj także:
Czy MEN od września wprowadzi nowy przedmiot?
Wdrożenie standardów ochrony małoletnich
Od 15 sierpnia 2024 roku wszystkie szkoły muszą wdrożyć standardy ochrony małoletnich, wynikające z tzw. ustawy “Kamilka”. Przepisy te mają na celu zwiększenie bezpieczeństwa dzieci, a pracownicy placówek edukacyjnych będą musieli stosować się do wytycznych dotyczących rozpoznawania i reagowania na przemoc wobec dzieci.
Nowe legitymacje szkolne
Od 13 lipca 2024 roku obowiązuje nowy wzór legitymacji szkolnych w formie plastikowej karty, która jest wielkości karty kredytowej. Uczniowie rozpoczynający naukę od 1 września otrzymają legitymacje zgodne z nowym wzorem. Nowe legitymacje będą obowiązywać również nauczycieli, natomiast legitymacje papierowe pozostaną ważne do końca okresu, na który zostały wydane.
Emerytury stażowe dla nauczycieli
Od 1 września 2024 roku nauczyciele będą mieli możliwość wyboru między nowymi uprawnieniami do emerytury stażowej a obowiązującym świadczeniem kompensacyjnym. Nowe przepisy umożliwią nauczycielom przejście na emeryturę po 30 latach pracy, z czego co najmniej 20 lat musi obejmować pracę w zawodzie nauczyciela.
źr. PAP