Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło plany wprowadzenia programu grantowego, który ma na celu wsparcie finansowe dla poradni psychologiczno-pedagogicznych. Łączna pula środków przeznaczona na ten cel wynosi 83,5 mln zł. Poradnie będą mogły składać wnioski o granty już w pierwszej połowie 2025 roku, a uzyskane fundusze mają pomóc we wdrożeniu nowoczesnych rozwiązań organizacyjnych i zwiększeniu dostępności usług.
Nowe granty odpowiedzią na potrzeby poradni
Ministerstwo przedstawiło plany dotyczące dofinansowania w odpowiedzi na poselską interpelację dotyczącą potrzeby wzmocnienia poradni psychologiczno-pedagogicznych, w szczególności w kontekście zwiększenia zatrudnienia i poprawy współpracy z innymi instytucjami działającymi na terenie powiatów.
Jak podkreśliła wiceministra edukacji, Paulina Piechna-Więckiewicz, „Kwota przeznaczona na realizację konkursu to 83,5 mln zł”. Konkurs ma zostać ogłoszony w pierwszej połowie 2025 roku, tak aby poradnie mogły zacząć korzystać z przyznanych środków w roku szkolnym 2025/2026. Głównym celem projektu jest wdrożenie zmian organizacyjnych w publicznych i specjalistycznych poradniach, zwiększenie dostępności ich usług, a także doposażenie placówek.
Współpraca z SGH i nowe modele pracy poradni
Program grantowy realizowany będzie w ramach szerszego projektu „Przygotowanie kompleksowego wsparcia poradni psychologiczno-pedagogicznych”, w którym Ministerstwo Edukacji współpracuje z warszawską Szkołą Główną Handlową. Wspólnie z przedstawicielami poradni i ich organów prowadzących opracowywana jest nowa koncepcja rozwoju poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego.
„Głównym celem projektu jest zapewnienie poradniom odpowiedniego wsparcia w procesie wdrażania nowego modelu pracy” – zaznaczyła wiceministra Piechna-Więckiewicz. W ramach nowej strategii MEN chce wzmocnić efektywność poradni, szczególnie w zakresie współpracy z innymi instytucjami na poziomie powiatowym.
Rozwój kompetencji pracowników poradni
Oprócz wsparcia finansowego, Ministerstwo zwróciło uwagę na możliwość podnoszenia kwalifikacji przez pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Wspólnie z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie organizowane są szkolenia dotyczące m.in. diagnozy dysleksji i dyskalkulii, funkcjonowania sieci współpracy i doskonalenia dla dyrektorów oraz personelu poradni.
Na rok szkolny 2024/2025 planowane są także specjalistyczne szkolenia z zakresu oceny funkcjonalnej dzieci i młodzieży z ADHD, mutyzmu wybiórczego, a także warsztaty dotyczące orzecznictwa i opiniowania w poradniach. Program szkoleniowy obejmie również prowadzenie oceny psychospołecznego funkcjonowania uczniów oraz wdrażanie zaleceń postdiagnostycznych.
Przyszłość poradni psychologiczno-pedagogicznych
Ministerstwo Edukacji Narodowej liczy, że nowy program grantowy i kompleksowe wsparcie szkoleniowe pozwolą poradniom lepiej dostosować się do rosnących wyzwań związanych z diagnozowaniem i wsparciem dzieci i młodzieży. Dzięki dodatkowym środkom oraz nowym narzędziom organizacyjnym poradnie mają stać się bardziej dostępne i skuteczne w realizacji swoich zadań, co będzie korzystne zarówno dla uczniów, jak i ich rodzin.
Foto: pexels
Czytaj także:
Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Ile trzeba czekać na wizytę u psychologa w Otwocku?