Prace nad nową ustawą o rynku pracy i służbach zatrudnienia przeciągają się, co może uniemożliwić jej wejście w życie zgodnie z planowanym terminem 1 stycznia 2025 r. Prezes Związku Powiatów Polskich (ZPP), Andrzej Płonka, wyraził obawy, że zapowiadana reforma może nie zostać wdrożona na czas. W związku z tym zwrócił się do Ministerstwa Zdrowia o włączenie tego tematu do porządku obrad najbliższego zespołu ds. zdrowia Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego.
Obawy o termin wdrożenia reformy
Andrzej Płonka podkreślił, że zgodnie z harmonogramem, nowa ustawa miała zacząć obowiązywać od początku 2025 roku. Tymczasem według informacji dostępnych na stronie Rządowego Centrum Legislacji, projekt ustawy nie został jeszcze skierowany na Stały Komitet Rady Ministrów. Biorąc pod uwagę skalę zmian przewidzianych w projekcie, prezes ZPP zauważył, że publiczne służby zatrudnienia potrzebują odpowiedniego okresu przygotowawczego, obejmującego m.in. szkolenia pracowników. W obecnej sytuacji utrzymanie planowanej daty wejścia w życie ustawy wydaje się mało realne.
Zmiany w ustawy
Projekt ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia zakłada szereg zmian mających na celu zwiększenie efektywności urzędów pracy oraz poprawę trwałości zatrudnienia. Jednym z głównych założeń jest poszerzenie grupy klientów powiatowych urzędów pracy (PUP) o osoby bierne zawodowo. Nowe regulacje mają umożliwić im korzystanie z porad zawodowych w zakresie wyboru ścieżki kariery, zmiany kwalifikacji oraz uzyskania informacji o predyspozycjach zawodowych.
Może Cię zainteresować:
Pakiet aktywizacyjny
W ramach nowych przepisów wprowadzony zostanie tzw. pakiet aktywizacyjny, który umożliwi łączenie różnych form pomocy dla jednego bezrobotnego. Rozwiązanie to ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia, niezbędnego do powrotu na rynek pracy lub zdobycia nowych kwalifikacji.
Kolejną nowością będzie program “staż plus”, który ułatwi zdobywanie nie tylko umiejętności, ale również kwalifikacji zawodowych. Stażyści będą mogli liczyć na dodatkowe świadczenia finansowe, a pracodawcy na premie za udział w programie.
Dla młodych i bezrobotnych
Projekt ustawy przewiduje także szereg działań skierowanych do osób do 30. roku życia, zgodnie z zaleceniami Rady Unii Europejskiej z 2020 roku. Każda osoba młoda rejestrująca się jako bezrobotna będzie miała przeprowadzaną ocenę umiejętności cyfrowych, co ma ułatwić dostosowanie oferty wsparcia do jej potrzeb. W każdym PUP zostanie wyznaczony doradca ds. osób młodych, który będzie odpowiadał za ich wsparcie.
Ponadto, ustawa zakłada wprowadzenie pożyczek edukacyjnych do wysokości 400% przeciętnego wynagrodzenia, które będzie można przeznaczyć na opłacenie kosztów szkolenia, studiów podyplomowych lub innych form kształcenia. W przypadku spełnienia określonych warunków, część pożyczki może zostać umorzona.
Dla osób powyżej 30. roku życia
Ustawa przewiduje rozszerzenie dostępu do bonu na zasiedlenie także dla osób powyżej 30. roku życia. W chwili obecnej z tej formy wsparcia mogą korzystać jedynie osoby młodsze. Rozwiązanie to ma odpowiedzieć na rosnące zapotrzebowanie wśród starszych bezrobotnych, którzy chcą podjąć pracę poza miejscem zamieszkania.
Dodatkowo, podniesiony zostanie wiek dziecka niepełnosprawnego, którego koszty opieki mogą być refundowane przez starostę – z obecnych 7 lat do 18 lat. Ma to na celu wsparcie bezrobotnych opiekunów dzieci z niepełnosprawnościami.
Może Cięzainteresować:
Zadania dla powiatowych urzędów pracy
W ramach nowych regulacji, powiatowe urzędy pracy będą mogły zlecać działania związane z reintegracją społeczną osobom długotrwale bezrobotnym. Programy te będą miały na celu zwiększenie motywacji do podjęcia pracy i będą realizowane przez okres do 6 miesięcy.
Projekt ustawy przewiduje także obowiązek przeprowadzania przez doradców ds. zatrudnienia rozmów z każdą nowo rejestrującą się osobą bezrobotną w celu oceny jej sytuacji i potrzeb. Doradcy będą zobowiązani do stałego podnoszenia kwalifikacji i uczestnictwa w szkoleniach.
Urząd pracy i dodatki motywacyjne
Jedną z istotnych zmian będzie zniesienie powiązania osoby bezrobotnej z urzędem pracy właściwym ze względu na miejsce zameldowania. Bezrobotny będzie miał możliwość wyboru urzędu pracy, który najlepiej odpowiada jego potrzebom.
Nowe przepisy przewidują również wprowadzenie dodatku motywacyjnego dla pracowników publicznych służb zatrudnienia oraz ochotniczych hufców pracy. Dodatek ten będzie mógł być przyznawany raz na kwartał i wynosić do 70% minimalnego wynagrodzenia za pracę.
Mimo ambitnych założeń projektu ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia, opóźnienia w pracach legislacyjnych budzą poważne wątpliwości co do możliwości jej wdrożenia na początku 2025 roku. Andrzej Płonka, prezes ZPP, apeluje o pilne działania i odpowiednie vacatio legis, aby umożliwić publicznym służbom zatrudnienia przygotowanie się do wprowadzenia nowych regulacji.
fot: Sejm.org.pl