Planowana modernizacja linii kolejowej 12 w Górze Kalwarii niesie za sobą duże zmiany dla mieszkańców i użytkowników tej przeprawy. Jak informują przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe SA, nie przewiduje się wybudowania pieszo-rowerowej kładki ani przy nowym moście kolejowym, ani na obecnie istniejącej przeprawie, która ma zostać rozebrana. Powodem jest konieczność poprawy żeglowności Wisły oraz kosztowne prace adaptacyjne, jakie wymagałby stary most.
Stary most: zabytek w złym stanie technicznym
Przeprawa, która powstała we wczesnych latach 50. XX wieku, składa się z sześciu stalowych przęseł o długości 620 metrów i obecnie stanowi jedno z wąskich gardeł na trasie linii kolejowej nr 12. Stary most zawsze był jednotorowy, co znacząco ograniczało przepustowość trasy. Nowa przeprawa ma mieć od początku dwa tory, co umożliwi rozwój ruchu kolejowego, w tym zwiększenie prędkości pociągów z dotychczasowych 40 km/h do 120 km/h. PKP PLK podkreśla, że modernizacja ta wiąże się także z wprowadzeniem bardziej ekologicznego systemu odwadniania i budową nowej konstrukcji stalowej, estetycznie zbliżonej do istniejącego mostu.
O inicjatywnie pisaliśmy tutaj:
Decyzja o usunięciu starego mostu spotkała się z różnymi reakcjami ze strony mieszkańców, którzy sugerowali, aby zabytek ten został zaadaptowany na kładkę pieszo-rowerową. PKP PLK podkreśla jednak, że dostosowanie obecnego obiektu do takiej funkcji wymagałoby ogromnych nakładów finansowych – chodzi o remont samej konstrukcji mostu, jego przęseł, jak i degradujących się filarów, które nie spełniają współczesnych norm bezpieczeństwa i wymogów żeglowności. Karol Jakubowski z PKP PLK tłumaczy, że taki projekt wiązałby się również z ingerencją w koryto Wisły oraz chronione przyrodniczo tereny rezerwatu Łachy Brzeskie, co wyklucza pozostawienie mostu w dotychczasowej lokalizacji.
Nowa przeprawa – bez kładki pieszo-rowerowej, ale z lepszymi parametrami
Nowy most kolejowy ma być nie tylko dwutorowy, ale także dostosowany do znacznie wyższej prędkości przejazdu. Planowana prędkość dla pociągów wyniesie 120 km/h, co pozwoli na znaczne przyspieszenie ruchu kolejowego na tej trasie. Warto dodać, że nowa przeprawa ma zamknięty system odwadniania, co nada jej bardziej ekologiczny charakter, a konstrukcja mostu pozostanie stalowa i wizualnie zbliżona do dotychczasowej.
Inicjatywa lokalna – czy jest szansa na pieszą kładkę przy nowym moście?
Choć PKP PLK zamierza zburzyć istniejącą przeprawę, Marcin Podgórzak, jeden z pomysłodawców kładki pieszej, przedstawia inne stanowisko. W opublikowanej wypowiedzi na mediach społecznościowych Podgórzak wyjaśnia, że w rzeczywistości PKP PLK rozważa możliwość poszerzenia jednej z kładek technicznych przy nowym moście i przekształcenia jej na ogólnodostępną kładkę pieszo-rowerową. Ostateczna decyzja zależy jednak od porozumienia między Gminą Karczew a Gminą Góra Kalwaria z PKP PLK, którego warunki wciąż są przedmiotem dyskusji.
Według Podgórzaka, mieszkańcy mogą mieć jeszcze nadzieję na taką inicjatywę, o ile uda się osiągnąć wspomniane porozumienie. Finalizacja rozmów z PKP PLK ma kluczowe znaczenie dla przyszłości tej inwestycji. Podgórzak apeluje o wsparcie, licząc, że negocjacje zakończą się sukcesem, co pozwoli mieszkańcom korzystać z wygodnej przeprawy przez Wisłę.
Perspektywy na przyszłość
Mimo iż obecny plan modernizacji linii kolejowej zakłada priorytetową budowę nowej przeprawy kolejowej i rozbiórkę starego mostu, aktywność lokalnych działaczy na rzecz pieszej kładki może przynieść pozytywne rozwiązanie. W najbliższych tygodniach okaże się, czy uda się osiągnąć porozumienie, które spełniłoby oczekiwania mieszkańców i zapewniło im dostęp do pieszej przeprawy przez Wisłę.
fot: PKP PLK