4 października PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na wyłonienie wykonawcy prac na kluczowej linii kolejowej między Warszawą Wawer a Otwockiem. To jedna z najważniejszych inwestycji dla aglomeracji warszawskiej, która zakłada rozdzielenie ruchu pociągów dalekobieżnych od aglomeracyjnych, co ma poprawić zarówno komfort, jak i bezpieczeństwo podróżnych.
Tunel zamiast przejazdów
W ramach inwestycji zlikwidowane zostaną cztery dotychczasowe przejazdy kolejowe. W ich miejscu powstaną nowoczesne tunele drogowe, które usprawnią ruch kołowy i poprawią bezpieczeństwo. Tuneli można spodziewać się w Radości (ul. Panny Wodnej), Falenicy (ul. Walcownicza – Bystrzycka), Józefowie (ul. Cicha – Matejki) oraz na granicy Warszawy i Józefowa (ul. Werbeny – Brucknera), gdzie pojawi się także wiadukt drogowy.
Modernizacja przystanków
Projekt przewiduje przebudowę ośmiu przystanków kolejowych, w tym w takich miejscowościach jak Anin, Międzylesie, Radość, Miedzeszyn, Michalin, Świder, Józefów oraz stacja w Falenicy. Na każdym z nich zainstalowane zostaną nowoczesne systemy informacji pasażerskiej. Ponadto, wzdłuż linii pojawi się 20 nowych przejść podziemnych, z których sześć zostanie zlokalizowanych w porozumieniu z lokalnymi samorządami. Istniejące przejście w Falenicy również zostanie przebudowane, dostosowując je do nowych standardów.
Most na rzece Świder i ekrany akustyczne
Projekt zakłada również przebudowę mostu kolejowego na rzece Świder oraz budowę nowego mostu. Wzdłuż linii kolejowej powstaną także ekrany akustyczne, które oprócz funkcji ochrony przed hałasem, będą porośnięte zielenią, co wpłynie na estetykę otoczenia.
Harmonogram i wartość inwestycji
Cała inwestycja, której szacowany koszt wynosi 1,8 miliarda złotych, ubiega się o współfinansowanie w ramach unijnego programu FENIKS. Umowy z wykonawcami mają być podpisane w 2025 roku, a zakończenie prac planowane jest na rok 2028.
Kontynuacja modernizacji linii otwockiej
Prace między Warszawą Wawer a Otwockiem to kontynuacja modernizacji linii otwockiej. Wcześniej, za 422 mln zł netto, zmodernizowano już przystanki na odcinku Warszawa Wschodnia – Warszawa Wawer, w tym Warszawa Olszynka Grochowska, Warszawa Gocławek, stację Warszawa Wawer oraz nowo wybudowany przystanek Warszawa Grochów. Na tym odcinku ruch aglomeracyjny i dalekobieżny został już rozdzielony.
Fot: Cezary Piwowarski