Do końca października 2024 roku przedsiębiorcy mogą składać oferty w przetargu na dzierżawę nieruchomości zlokalizowanej przy drodze ekspresowej S17, pomiędzy węzłami Kołbiel a Lipówki. Nieruchomość jest przeznaczona pod budowę i eksploatację Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) Kołbiel. To kolejna próba znalezienia dzierżawcy, tym razem według nowych, korzystniejszych warunków.
Warunki dzierżawy i obowiązki najemcy
Nowy dzierżawca będzie odpowiedzialny za zagospodarowanie terenu zgodnie z wymaganiami dla komercyjnych Miejsc Obsługi Podróżnych. Będzie musiał nie tylko wybudować, ale i utrzymać obiekt, który będzie oferował funkcje wypoczynkowo-usługowe. W planach jest m.in. budowa stacji paliw oraz restauracji lub bistro, co zapewni podróżnym niezbędne udogodnienia.
Zasada konkurencyjności
W nowym przetargu obowiązuje zasada konkurencyjności, znana jako ABCABC, co oznacza, że różni operatorzy (A, B i C) będą prowadzić poszczególne Miejsca Obsługi Podróżnych w okolicy. Co istotne, przetarg został dostosowany także do potrzeb mniejszych firm paliwowych. Wystarczy, że przedsiębiorca ma co najmniej trzyletnie doświadczenie i prowadzi co najmniej jedną stację paliw. Wyjściowa cena czynszu dzierżawnego wynosi 10 000 PLN.
Nowości: ładowanie pojazdów elektrycznych i alternatywne paliwa
Jednym z kluczowych elementów nowych warunków przetargu jest możliwość rozdzielenia postępowania na dwa osobne etapy, co daje dzierżawcy swobodę w decyzji dotyczącej budowy stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Co więcej, dzierżawa nie obejmuje obszaru przeznaczonego na budowę tych stacji oraz miejsc parkingowych, które będą niezbędne do ich obsługi.
W przypadku wyboru opcji budowy stacji ładowania, dzierżawca będzie musiał zrealizować dwa etapy inwestycji:
- Dla samochodów osobowych:
- Etap 1: Do 24 miesięcy od podpisania umowy musi zostać zainstalowana infrastruktura o łącznej mocy minimum 400 kW, z co najmniej jednym punktem ładowania o mocy 150 kW.
- Etap 2: Do końca 2027 roku, moc stacji powinna wzrosnąć do 600 kW, z dwoma punktami o mocy 150 kW.
- Dla samochodów ciężarowych:
- Etap 1: Do 31 grudnia 2027 roku, moc ładowania powinna wynosić minimum 2800 kW, z co najmniej dwoma punktami ładowania o mocy 350 kW.
- Etap 2: Do końca 2030 roku, moc powinna wzrosnąć do 3600 kW, z dwoma punktami ładowania o mocy co najmniej 350 kW.
Inwestycje w paliwa alternatywne
Przyszły dzierżawca będzie miał również możliwość wybudowania infrastruktury do tankowania wodoru, zarówno dla pojazdów osobowych, jak i ciężarowych. Alternatywnie, będzie można zainwestować w stację tankowania paliw takich jak LNG lub CNG, co wpisuje się w rosnący trend rozwoju zrównoważonych technologii w transporcie.
Nowe warunki przetargu na dzierżawę MOP Kołbiel stwarzają szersze możliwości zarówno dla dużych operatorów, jak i mniejszych firm. Rozbudowa infrastruktury energetycznej, uwzględnienie ładowania pojazdów elektrycznych i alternatywnych paliw pokazuje, że inwestycja jest nie tylko perspektywiczna, ale także dostosowana do zmieniających się trendów w motoryzacji i logistyce.
źr. i fot: GDDKiA