Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) prowadzi intensywne prace nad kompleksową zmianą systemu wsparcia dla dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym dla dzieci z zespołem ADHD. Jest to odpowiedź na wystąpienie Rzecznika Praw Obywatelskich (RPO), który zwrócił uwagę na potrzebę dostosowania systemu edukacji do specyficznych potrzeb tej grupy uczniów.
Rzecznik Praw Obywatelskich skierował do MEN zapytanie w związku z wnioskiem, który wpłynął do jego biura. Wnioskodawczyni wskazała, że obecne uregulowania wsparcia uczniów z ADHD są niewystarczające. Szczególnie problematyczny jest brak możliwości uzyskania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z ADHD. Obecnie uczniowie ci mogą uzyskać jedynie orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym lub o niedostosowaniu społecznym, co jest możliwe tylko w przypadkach, gdy ADHD współwystępuje z inną szczególną potrzebą edukacyjną.
W opinii wnioskodawczyni, dokumentacja diagnozująca hiperkinetyczne zaburzenia zachowania nie zapewnia uczniom odpowiedniego wsparcia w procesie edukacyjnym. W efekcie tylko uczniowie, którzy uzyskają orzeczenie o zagrożeniu niedostosowaniem społecznym lub orzeczenie o niedostosowaniu społecznym, umożliwiają szkołom uzyskanie dodatkowych środków na dostosowanie procesu edukacji do ich potrzeb.
RPO poprosił MEN o stanowisko w sprawie możliwości wprowadzenia orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego dla uczniów z ADHD oraz dostosowania wysokości subwencji do kosztów zwiększenia dostępności edukacji dla tych uczniów.
W odpowiedzi na wystąpienie RPO, Izabela Ziętka, podsekretarz stanu w MEN, poinformowała, że ministerstwo pracuje nad kompleksową zmianą systemu wsparcia dla dzieci i uczniów o różnym poziomie funkcjonowania, w tym dla dzieci z ADHD. Ziętka podkreśliła, że wsparcie to powinno być udzielane w koordynacji z innymi sektorami, takimi jak zdrowie, pomoc społeczna i pomoc rodzinie, a celem jest wdrożenie rozwiązań, które różnicują wsparcie na podstawie indywidualnych potrzeb dzieci i uczniów.
Podsekretarz stanu w MEN zaznaczyła również, że trwa analiza wyników projektów zakończonych w latach 2023 i 2024, które mają na celu przygotowanie propozycji przepisów oraz działań wspierających szkoły w zakresie kształcenia i wsparcia dla uczniów z różnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w tym ADHD. Analizowane są także postulaty i propozycje wpływające do MEN od obywateli, instytucji, organizacji pozarządowych oraz środowisk edukacyjnych. Projekty zmian legislacyjnych, zawierające proponowane terminy wejścia w życie poszczególnych przepisów, zostaną poddane uzgodnieniom międzyresortowym i konsultacjom społecznym.
Źródło: PAP