Autostrada a nie “ekspresówka”: a50 pojedziemy w 2029 r.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) intensywnie realizuje projekty drogowe na terenie całej Polski. Jednym z kluczowych projektów na najbliższe lata jest budowa autostrady A50 łączącej Górę Kalwarię z Wiązowną oraz drogi ekspresowej S50, które mają ogromne znaczenie dla infrastruktury komunikacyjnej powiatu otwockiego i całego regionu warszawskiego.

Inwestycje drogowe

GDDKiA aktualnie realizuje budowę ponad 100 km autostrad. Od początku 2024 roku podpisano już 25 umów na realizację blisko 333 km nowych dróg o wartości ponad 12,4 miliarda złotych. Łączne wydatki na inwestycje drogowe w 2024 roku mają wynieść około 20 miliardów złotych, co stanowi wzrost w porównaniu do 17 miliardów złotych wydanych w 2023 roku.

Plan budowy autostrady A50

Autostrada A50, będąca częścią Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, ma kluczowe znaczenie dla regionu. Jej budowa jest przewidziana na lata 2025-2029. A50, w połączeniu z drogą ekspresową S50, utworzy duży ring wokół Warszawy, odciążając istniejące trasy i poprawiając komunikację. Przebieg trasy jednak jest szeroko komentowany nie tylko przez mieszkańców, ale władze i ekologów. Głowna oś trasy ma przebiegać przez Mazowiecki Park Krajobrazowy, ostoję licznych zwierząt i roślin.

Połączenie z S50

Trasa S50, mająca łączną długość około 165 km, będzie integralną częścią nowej sieci drogowej. Razem z A50, S50 stworzy obwodnicę, która przejmie część ruchu z drogi krajowej nr 50 oraz drogi ekspresowej S2, nazywanej małą obwodnicą Warszawy. Trasa na zamknąć zewnętrzną obwodnicę z kluczowymi węzłami: północ – Płońsk (Poczernin – Przyborowice), południe – Grójec (Tarczyn), zachód – Wiskitki (CPK), wschód – Wiązowna (Halinów, Góraszka).

Wyzwania

Ostateczny przebieg autostrady A50 musi uwzględniać różne wyzwania, takie jak przebieg przez Mazowiecki Park Krajobrazowy czy sąsiedztwo Narodowego Centrum Badań Jądrowych. Szacowana długość autostrady A50 to 98 km. Przetarg na projekt i roboty budowlane A50 ma być zamknięty do 2025 roku, a budowa ma zakończyć się do 2029 roku.

Budowa autostrady A50 oraz drogi ekspresowej S50 to strategiczny projekt, który znacząco wpłynie na rozwój infrastruktury drogowej powiatu otwockiego i całego regionu warszawskiego. Realizacja tych inwestycji przyczyni się do poprawy komunikacji, zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz wsparcia lokalnej gospodarki.

fot i grafika: GDDKiA

Facebook
Twitter
Scroll to Top