Dobre wiadomości dla pasażerów Kolei Mazowieckich: spółka planuje rekordowe zakupy. Na mazowieckie tory wyjedzie 65 nowoczesnych pojazdów kolejowych, dzięki środkom z Unii Europejskiej – ponad 242 mln zł z programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027 oraz około 718 mln zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO). Umowy już zostały podpisane.
Od początku działalności, czyli od 20 lat, Koleje Mazowieckie inwestują w tabor. Po sfinalizowaniu w 2023 roku zamówienia na 61 elektrycznych zespołów trakcyjnych FLIRT ER160, spółka kontynuuje zakupy.
Dzisiaj podpisano umowy na unijne dofinansowanie zakupu 15 nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz umowę ramową z firmą Stadler na zakup 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, w tym dwie umowy wykonawcze na dostawę 25 pojazdów, które będą obsługiwać trasy do Mińska Mazowieckiego, Łowicza, Sochaczewa, Skierniewic i Dęblina. Pierwsze pociągi od firmy Stadler mają być dostarczone za dwa lata.
Wicemarszałek Wiesław Raboszuk zaznacza, że obie umowy zostaną dofinansowane z funduszy unijnych: „15 nowoczesnych i ekologicznych zespołów trakcyjnych kupimy dzięki ponad 242 mln zł z naszego programu operacyjnego Fundusze Europejskie dla Mazowsza. Zakup 50 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT dofinansuje Unia Europejska w ramach Krajowego Planu Odbudowy.”
Koleje Mazowieckie to samorządowy przewoźnik, z którego usług codziennie korzysta blisko 176 tysięcy osób. Anna Brzezińska, członkini zarządu województwa mazowieckiego, podkreśla: „Tylko w ubiegłym roku pociągami spółki podróżowało 61,5 mln osób. Naszym zadaniem jest dbanie o coraz lepszy komfort podróżowania i skracanie czasu dojazdu. Dzisiejsze umowy to rekordowe inwestycje w historii spółki.”
Park taborowy spółki liczy ponad 330 pojazdów, z czego prawie 54% to nowo zakupione, bezpieczne, ekologiczne i gwarantujące wysoką jakość usług.
Koleje Mazowieckie planują dalsze inwestycje. W ciągu najbliższych czterech lat spółka zyska 16 nowych dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Modernizowane jest również zaplecze techniczne, w tym budowa bazy utrzymaniowo-naprawczej w Radomiu oraz w przyszłości w Sochaczewie.
Ponad 242 mln zł z UE na 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych
Pierwsza podpisana umowa dotyczy unijnego dofinansowania do zakupu 15 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Umowę na 242 mln zł wsparcia w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza podpisali wicemarszałek Wiesław Raboszuk, Anna Brzezińska oraz przedstawiciele zarządu Kolei Mazowieckich – Robert Stępień i Cezary Lewandowski. Nowe pojazdy będą kursować po całym województwie mazowieckim, na w pełni zmodernizowanej sieci TEN-T.
Robert Stępień, prezes zarządu KM, podkreśla znaczenie inwestycji:
„W tym roku obchodzimy jubileusz 20-lecia Kolei Mazowieckich. Dzięki inwestycjom i efektywnemu wykorzystaniu środków unijnych diametralnie zmieniliśmy wizerunek kolei. Jesteśmy jednym z najnowocześniejszych regionalnych przewoźników w Polsce, zajmującym trzecie miejsce pod względem liczby przewożonych pasażerów. Cieszę się, że mam przyjemność zarządzać tą spółką i uczestniczyć w jej dynamicznym rozwoju.”
Nowe pojazdy będą wyposażone w systemy ERTMS/ETCS, pętle indukcyjne, oznaczenia dla osób niewidomych oraz systemy Braille’a. Przewidziane jest również szkolenie pracowników i pakiet pozderzeniowo-naprawczy.
50 nowoczesnych pojazdów zasili flotę Kolei Mazowieckich
Druga umowa to umowa ramowa na zakup 50 ezt typu FLIRT oraz pierwsze dwie umowy wykonawcze na dostawę 25 pociągów. Wartość zamówienia to ponad 3 mld zł, finansowana z KPO. Pojazdy dostarczy Stadler Polska, a pierwsze pojawią się w 2026 roku.
Robert Stępień, prezes zarządu Kolei Mazowieckich, mówi: „Nasza spółka kojarzona jest z pojazdami FLIRT, które wpisały się w krajobraz Mazowsza. Jako jeden z najnowocześniejszych przewoźników samorządowych dążymy do tego, by nowoczesne pojazdy były naszą wizytówką. Mamy dobre doświadczenia z eksploatacją pojazdów firmy Stadler i liczymy, że nowe będą na równie wysokim poziomie.”
Nowe pojazdy poprawią komfort i bezpieczeństwo podróżowania. Czesław Sulima, członek zarządu Kolei Mazowieckich, zwraca uwagę na trafność strategii taborowej: „W parku taborowym mamy ponad 330 pojazdów, z czego 54% nowoczesnych i 41% zmodernizowanych. Kolejne zamówienie na 50 ezt będzie kontynuacją procesu unowocześniania firmy.”
W parku taborowym KM jest 10 czteroczłonowych i 61 pięcioczłonowych ezt typu FLIRT, stanowiących ponad 21% wszystkich pojazdów. Są to bestsellerowe modele Stadlera, sprzedane w ponad 2600 egzemplarzach do 23 krajów.
Philipp Brunner, członek zarządu Grupy Stadler, podkreśla: „Koleje Mazowieckie to ważny klient i partner. Działalność Stadlera w Polsce rozpoczęła się dzięki zamówieniom dla Mazowsza i Śląska. Podpisany dziś kontrakt to wartość dodana dla regionu i branży – rozwój produkcji w Siedlcach oznacza nowe zamówienia dla naszych lokalnych partnerów i dostawców.”
Nowoczesne pojazdy FLIRT mają lekką aluminiową konstrukcję, urządzenia ETCS poziomu 2, spełniają standardy TSI i normy bezpieczeństwa zderzeniowego. Są energooszczędne, łatwe w obsłudze, niskopodłogowe, klimatyzowane, z systemem informacji wizualno-dźwiękowej oraz bezprzewodowym dostępem do internetu. Posiadają defibrylatory, interkomy oraz miejsca przystosowane do przewozu wózków dziecięcych i rowerów. Mieszczą 600 osób, w tym 279 na miejscach siedzących, i poruszają się z prędkością maksymalną 160 km/h.