Koniec mediów samorządowych. Trwają konsultacje nad ustawą

Loading the Elevenlabs Text to Speech AudioNative Player...

Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego przedstawiło do konsultacji społecznych założenia nowej ustawy medialnej, która zakłada wprowadzenie całkowitego zakazu prowadzenia działalności medialnej przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty im podległe. Uwagi do dokumentu można zgłaszać do 23 września.

Cel ustawy i nowe przepisy
Resort kultury wyjaśnia, że celem regulacji jest zapewnienie dostępu do rzetelnych informacji oraz niezależności redakcyjnej mediów na poziomie unijnym, co jest zgodne z Europejskim Aktem o Wolności Mediów (EMFA), obowiązującym od 7 maja 2024 roku. Nowe przepisy mają również dotyczyć działalności jednostek samorządu terytorialnego na rynku mediów lokalnych.
„Należy rozważyć wprowadzenie całkowitego zakazu prowadzenia działalności medialnej (wydawania prasy oraz dostarczania usług medialnych w rozumieniu ustawy o radiofonii i telewizji) przez jednostki samorządu terytorialnego oraz podmioty podległe tym jednostkom” – podkreślono w projekcie.

Ograniczenia i wyjątki
Oprócz wprowadzenia zakazu, projekt przewiduje uszczelnienie i doprecyzowanie regulacji dotyczących prowadzenia działalności wydawniczej przez samorządy, co jest obecnie przewidziane w ustawach komunalnych.
„W przypadku wprowadzenia takiego zakazu, należałoby dopuścić możliwość wydawania przez samorządy biuletynów informacyjnych, które należałoby zdefiniować w Prawie prasowym, np. w ślad za Słownikiem języka polskiego, jako serwis informacji lub informator o działalności danej instytucji czy organizacji. Należy dokładnie wskazać w ustawie określoną liczbę wydań biuletynów w ciągu roku (proponuje się, aby było to maksymalnie 6 wydań rocznie) i zastrzec, iż nie mogą zawierać reklam” – zaznaczono w dokumencie
Samorządy mogłyby zamieszczać w swoich biuletynach ogłoszenia o przetargach, informacje o naborach i wolnych stanowiskach pracy w urzędach.

Nierówna konkurencja na rynku medialnym
W założeniach projektu podkreślono, że obecność samorządów na rynku medialnym jako dostawców usług medialnych lub wydawców prasy prowadzi do nierównej konkurencji między niezależnymi mediami lokalnymi a korzystającymi ze środków publicznych samorządami.„Problem ten nie sprowadza się wyłącznie do prowadzenia przez samorządy działalności wydawniczej. Wskazać należy, iż wydawane przez gminy (często bezpłatne) gazety zawierają płatne reklamy i ogłoszenia, nie tylko od przedsiębiorców, lecz także od podmiotów publicznych. Wydaje się, że moment wejścia w życie rozporządzenia EMFA, pośrednio dotykającego tych wrażliwych kwestii, jest najlepszym momentem na szersze rozwiązanie kwestii związanych z prowadzeniem działalności wydawniczej i reklamowej przez gminy, powiaty i województwa” – zaznaczono.

Harmonogram i proces konsultacji
Uwagi do proponowanych zapisów można zgłaszać do 23 września, korzystając z tabeli w wersji edytowalnej, przesyłając je na adres: dmisk@mkidn.gov.pl. Raport z konsultacji ma zostać opublikowany w październiku, a pod koniec roku planowane jest przygotowanie projektu ustawy medialnej, który trafi do konsultacji publicznych i międzyresortowych.

Facebook
Twitter
Scroll to Top