Od 1 lipca wejdą w życie przepisy rozporządzenia o minimalnym poziomie wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych, dostosowujące je do minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2024 roku. Nowe przepisy przewidują podwyżki wynagrodzeń od 700 zł w I kategorii zaszeregowania do 1000 zł w XX kategorii zaszeregowania, co obejmie około 190 tys. pracowników.
Wynagrodzenie pracownika samorządowego nie może być ustalone poniżej kwoty określonej dla przypisanej mu kategorii zaszeregowania, co może oznaczać obligatoryjne podwyżki. Aktualne przepisy, które pozwalają pracodawcom samorządowym samodzielnie kształtować wynagrodzenia, nie spełniają oczekiwań pracowników, którzy domagają się wyższych stawek, aby były one bardziej konkurencyjne w porównaniu z innymi jednostkami spoza sfery samorządowej.
Projekt przewiduje, że minimalne wynagrodzenie zasadnicze dla pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę wyniesie od 4 tys. zł w I kategorii zaszeregowania do 6,2 tys. zł w XX kategorii. Oznacza to wzrost o 700 zł w I kategorii i o 1000 zł w XX kategorii. Ustalenie minimalnego wynagrodzenia na poziomie 4300 zł w I kategorii zaszeregowania dla pracowników samorządowych oznaczałoby 30-procentową podwyżkę (1000 zł), podczas gdy podwyżki dla pracowników państwowej sfery budżetowej określone są na poziomie 20 procent.
Wynagrodzenie pracowników samorządowych obejmuje nie tylko wynagrodzenie zasadnicze, ale również inne składniki, takie jak dodatek funkcyjny, premie, nagrody oraz dodatki do wynagrodzenia, z wyjątkiem określonymi w ustawie. Mimo tych składników, pracownicy zgłaszają potrzebę poprawy ich sytuacji płacowej, co jest podkreślane przez stronę samorządową w zespołach Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Pracownicy miejskich wodociągów, na przykład, planują strajk, domagając się 600 zł podwyżki.