Coraz dłuższe, słoneczne dni sprzyjają wycieczkom w teren. Warto w wolny dzień wsiąść na rower i przejechać się po okolicy.
Wycieczkę rozpoczynamy na Stacji PKP w Celestynowie (0,0 km), dużej miejscowości gminnej położonej pośród lasów, stanowiącej dogodny punkt rozpoczynania, bądź kończenia wycieczek po Mazowieckim Parku Krajobrazowym.
Celestynów powstał pod koniec XIX w. a swój rozwój zawdzięcza wybudowanej w 1877 r. Nadwiślańskiej Linii Kolejowej oraz istniejącemu tutaj od połowy XIX w. folwarkowi Radzin. Obok stacji kolejowej stoi pomnik upamiętniający udaną akcję odbicia więźniów z transportu do Oświęcimia w 1943 r. przez żołnierzy AK (w akcji brał udział m.in. Tadeusz Zawadzki “Zośka”).
Początkowo jedziemy za znakami zielonymi przez lasy sosnowe w kierunku wschodnim do drogi Celestynów – Kołbiel, następnie drogą w prawo do skraju lasu. Przy drodze mijamy miejsce biwakowe i wyznakowaną przy nim ścieżkę przyrodniczo – leśną “Lasy Celestynowskie”. Nie dojeżdżając do skraju lasu mijamy tajemniczy pomnik z kamiennym krzyżem z 1882 r. Na skraju lasu w lewo i dalej gruntową drogą pomiędzy zabudowaniami wsi Bocian (4,0 km) do szosy lubelskiej. Na początku wsi, w lesie stoi jeszcze czynny żuraw z poidłem, a na końcu cegielnia z jedyną w powiecie otwockim funkcjonującą fabryczną kolejką wąskotorową.
Z szosy lubelskiej rozciąga się rozległa panorama Kołbieli. Przejeżdżamy szosę lubelską i dalej prosto aleją do Sępochowa (7,0 km), i wzdłuż Świdra (od Dłużewa do Świdrów Wielkich rzeka jest rezerwatem przyrody “Świder”) do Kolonii Dobrzyniec (9,0 km). W Sepochowie zachował się XIX w. dwór. dawniej wykorzystywany przez “Dom Książki” na ośrodek wypoczynkowy a obecnie własność prywatna, kilka drewnianych budynków i duża wyspa na Świdrze, na której dawniej stał młyn wodny. W Kolonii Dobrzyniec przejeżdżamy przez most na prawy brzeg rzeki i wjeżdżamy do Dobrzyńca (10,0 km). We wsi zachował się murowany, dziewiętnastowieczny dworek wraz z rozległym parkiem krajobrazowym rozciągającym się od drogi po samą rzekę. Z centrum wsi wyjeżdżamy w kierunku wschodnim, wybierając polną drogę do Rudzienka (13,0 km), w którym zachowało się dużo tradycyjnych domów drewnianych i stodół krytych strzechą, kapliczek przydrożnych oraz wciąż żywe są niektóre elementy tradycyjnej kołbielskiej sztuki ludowej, m.in. wycinankarstwo.
Pomiędzy Dobrzyńcem, Rudzienkiem i Rudnem rozciągają się rozległe widoki na Dolinę Świdra. Po dojechaniu do szosy mińskiej przecinamy ją i jedziemy w stronę Teresina (15,0 km). Na początku wsi, przy murowanej, neogotyckiej, kaplicy mariawickiej, zjeżdżamy z asfaltu na gruntową drogę odchodzącą z prawej strony i przez Oleksin (16,0 kim) dojeżdżamy do Rudna (18,0 km). Jest to duża wieś o bogatej historii, w której zachował się ciekawy, XIX w. pałac Chrzanowskich, kilka ciekawych kapliczek przydrożnych (m.in. jedna z figurą św. Jana Nepomucena), drewnianych domów i stodół krytych strzechą. Starsze mieszkanki wsi kultywują jeszcze niektóre elementy tradycyjnej, kołbielskiej kultury ludowej.
Tuż za wsią przebiega linia kolejowa Pilawa – Tłuszcz – Ostrołęka, wybudowana pod koniec XIX w. Z Rudna kierujemy się gruntowa drogą na wschód do Kośmin (21,5 km). Po minięciu asfaltowej drogi skręcamy na południe i następną gruntową drogą przez pola dojeżdżamy do Głupianki (24,0 km). Mieszkańcy wsi do dnia dzisiejszego kultywują obrzęd z czasów pogańskich nazywany jośce przy stojącej nad Świdrem kapliczce o tej samej nazwie. Spod kapliczki rozciąga się rozległy widok w stronę Radachówki. Jest to dobre miejsce na zrobienie dłuższego odpoczynku oraz upieczenie tradycyjnych turystycznych kiełbasek.
Z Głupianki jedziemy na zachód drogą pośród pól do Woli Sufczyńskiej (26,5 km) i przez most na Świdrze do Sufczyna (27,5 km). tuż za mostem z lewej strony widoczny jest zabytkowy park z zegarem słonecznym pośród drzew, dwór oraz dany młyn na strudze Sokoły. Z Sufczyna asfaltową drogą jedziemy Gadki (30,0 km). Po drodze mijamy linię kolejową Pilawa – Tłuszcz z końca XIX w. Na tej linii w okresie międzywojennym, w okolicy Kołbieli miały swój poligon polskie pociągi pancerne z 1 Dywizjonu Pociągów Pancernych stacjonującego w Legionowie. W Gadce zachowały się liczne przykłady tradycyjnego budownictwa drewnianego oraz tajemniczy obelisk z cegły na jej zachodnim krańcu.
Minąwszy Gadkę dojeżdżamy do szosy lubelskiej, gdzie skręcamy w prawo, mijamy most na rzeczce Antonince, zespół pałacowo – parkowy Zamoyskich w Starej Wsi (32,0 km) z XIX w. (obecnie jest to część Kołbieli). Za zespołem pałacowym i fabryką kostki brukowej AGB dojeżdżamy do skrzyżowania z szosy lubelskiej z mińską. Skręcając w prawo na skrzyżowaniu można dojechać do rynku w Kołbieli (ok. 1 km od skrzyżowania), przy którym stoi neogotycki kościół p.w. Świętej Trójcy. My jednak skręcamy na skrzyżowaniu w lewo i przez Człekówkę (34,0 km) dojeżdżamy do Karpisk (36,0 km). Wycieczkę kończymy na przystanku kolejowym Kołbiel w Karpiskach.
Paweł Ajdacki